luni, 16 mai 2011

Brocardul - Qigong

BADUANJIN

Exercitiul de qigong baduanjin poate fi tradus ca :
— brocartul in opt sectiuni
—cele opt piese de brocart
—brocartul de aur in opt sectiuni
—cele opt miscari de matase
—cele opt comori dao yin…
Brocartul este o stofa ornamentala de matase, foarte pretuita in China, si adesea tesuta cu fir de aur sau de argint.Analogia cu brocartul ne arata ca aceste miscari impartasesc corpului dar si energiei acestuia o calitate asemanatoare matasii( finete, circularitate, curegere neintrerupta, armonie cu natura si cu universul).Ca orice exercitiu de qigong, acesta este structurat in functie de obiectivele propuse.Cu alte cuvinte , baduanjin este in primul rand, dar si la primul nivel de intelegere, un exercitiu destinat sanatatii, prin restabilrea echilibrului dintre energia interna si energia universala, prin inlaturarea blocajelor ce impiedica qi-ul sa curga intr-o maniera neinrerupta, prin refacerea raportului corect dintre yin si yang etc…De asemenea el este folosit si in artele martiale ca un exercitiu suplimentar.
Exercitiul este mentionat in mai multe scrieri din perioada Dinastiei Song.In “Cele zece compilatii pentru cultivarea perfectiunii” se gasesc ilustratii pentru toate cele opt miscari,iar in “Pivotul Caii” niste referiri la o forma arhaica de qigong.
In ” Cele zece compilatii pentru cultivarea perfectiunii” se face referire la doi dintre cei OPT NEMURITORI din Pantheonul taoist, si anume Zhongli Quan si Lu Tung-pin care ar fi creat acest set de exercitii.
De-a-lungul timpului baduanjin a suferit unele modificari in sens de variatii ale tehnicii.De exemplu in anumite zone cele opt miscari au fost extinse la 12, realitate care a fost surprinsa si descrisa de catre WangZuyuan, un cunoscut practicant de Yijin Jing in manualul de box “Expuneri ilustrate ale tehnicilor interne” din 1882.
Anumite surse mai recente( sec.19) atribuie crearea acestui set genralului Yue Fei, o figura semi-legendara in cultura chinezeasca, asociat cu loialitatea, pentru pregatirea si recuperarea soldatilor sai.
Originea acestui set este mai putin importanta, si , dupa parerea mea, aproape imposibil de stabilit cu exactitate.Mai important este faptul ca oricine ar fi creat acest set de exercitii era un maestru care intelegeastructura interna a omului vazut ca microcosmos, precum si legaturle subtile dintre om si univers.Foarte multe descrieri sunt facute de persoane care sufera de un “complex al istoricului” , si care nu inteleg ca daca preiau doar niste informatii nu aduc qigong-ului nici un beneficiu. De exemplu, daca se afirma ca baduanjin-ul este o evolutie fireasca a unor dansuri antice, exercitii militare sau ritualuri samanice, se pierde insasi esenta acestuia, ca set creat cu un anumit scop prin intelegerea structurii subtile a universului , si cum actioneaza aceasta asupra echilibrului si sanatatii umane.Este o viziune materialista, care prin insasi pozitia sa neaga eficacitatea praticii qigong in general.Mai rau este faptul ca informatia este preluata si folosita chiar de catre unii practicanti, care nu vad inadvertenta dintre supozitii.
O alta greseala este incercarea de a occidentaliza anumite aspecte doar pentru a le face mai accesibile celor din vest.Aceasta falsa accesibilizare este de fapt o denaturare, si o deturnare a atentiei de la adevaratul scop al practicii.Citesc foarte des , de exemplu, ca taichi-ul este o practica de reducere a stresului.Desigur ca practicarea taichi-ului contribuie si la reducerea stresului, dar acelasi efect il poate avea si un somn bun sau o plimbare prin padure.A afirma doar atat pentru ca multi vestici nu inteleg universul mistic in care te introduce practica, este intotdeauna o greseala si un deserviciu adus tuturor. 
“Motivul pentru care apa care curge nu imprastie miasme, iar incheietura usii nu e roasa de carii este ca ele se misca.Daca se strange apa intr-o groapa, ea devine murdara si urat mirositoare.Daca aduni intr-un loc busteni, o mare parte din ei vor fi rosi de carii.Omul intelept trage invataminte si din cele petrecute in jurul lui si din propria sa viata.”
(Ge Hong )


In anul 1972, in suburbia vestica a orasului Changsha, capitala provinciei Hunan, care purta numele de Mawangdui, arheologii au scos la iveala un mormant foarte vechi( doua mii o suta de ani), din perioada dinastiei Han.In acest edificiu funerar s-au descoperit numeroase obiecte de o valoare inestimabila, printre care si manuscrise ce descriu cu lux de amanunte elemente importante ale vietii din societatea acelei perioade.

Dar descoperirea care a suscitat cel mai mare interes a fost trupul unei femei atat de bine conservat, incat tesuturile isi pastrasera elasticitatea, iar chipul parea viu.
Din analiza obiectelor s-a ajuns la concluzia ca Mawangdui este necropola familiei ducelui Li Cang din ducatul Dai, cancelarul principatulu Changsha.
Tot in morminte s-au gasit cinci valuri pictate din matase, iar pe unul dintre ele sunt invatisate 44 de exercitii dao yin(o denumire mai veche pentru exercitiilr de qigong).

Din cauza vechimii, desenele nu se disting in intregime, dar se poate observa ca fiecare este insotit de comentarii.Totusi numai la 31 de figuri se poate descifra textul.Exercitiile au o valoare profilactica, sau sunt destinate tratarii unor anumite afectiuni prin optimizarea unei anumite scurgeri de energie qi.Denumirile acestora sunt , asa cum ne-am obisnuit in lumea chineza, inspirate din lumea animala: “tipatul maimutei”, “cararea ursului”, “aripi intinse”, “spinarea de egreta”, “cocorul” etc.Ceea ce ne intereseaza in mod special pentru aceasta sectiune este faptul ca exercitiile care compun astazi baduanjin-ul se regasesc intr-o anumita masura in cele 44 de figuri daoyin, aratandu-ne inca o data vechimea practicilor energetice chineze.
De asemenea, si miscarile care formeaza astazi cuoscuta rutina a qigong-ului celor 5 animale se regasesc ilustrate printre cele 44 de figuri.Oricum, la ora actuala exista sute, daca nu chiar mai multe seturi de exercitii qigong apartinand unor scoli diferite, dar care au aceleasi priincipii interne.
Practicarea baduanjin-ului poate aduce numeroase beneficii in ceea ce priveste sanatatea, dar si dezvoltarea personala.Este recomandat atat persoanelor bolnave care doresc sa-si recapete sanatatea, cat si practicantilor de arte martiale care doresc sa aprofundeza aspecte importante ale legaturii dintre forta interna si cea externa.Deoarece este un exercitiu de qigong (qi=energie), baduanjin-ul poate dezvolta capacitatea de a simti qi-ul, si , in timp, de a-l manipula, in scopuri martiale sau medicale. Si nu uitati: ” lucrul esential pe care pune accent qigong-ul este morala-DE”
(Maestrul Lin Kai Ting)

Este de preferat sa practicati intr-un mediu natural(padure, parc…), deoarece numai asa se poate folosi la maxim potentialul energei universale.Orele ideale pentru practica sunt intre 5-7 dimineata, atunci cand energia yin a noptii se transforma in energia yang a zilei, sau intre 23-1.Aceste perioade ofera o sezitivitate maxima, dandu-va posibilitatea intrarii mai rapide in starea de qigong. O alta perioada deosebit de importanta pentru practica este reprezentata de noptile cu luna plina, dintre care cea mai puternica energetic este cea de-a doua.
Dar pana la urma , orice moment din zi sau din noapte este important daca este fructificat prin cultivarea celor trei comori, practicang qigong.Mi-au ramas intiparite in minte cuvintele spuse candva de un maestru qigong: “o singura zi de practica pierduta este echivalenta cu un an pierdut”.
Asa ca practicati.
Iata in continuare o prezentare a celor 8 forme ce compun baduanjin-ul:
1- doua maini sustinind cerul
2- tragand cu arcul
3- separand cerul si pamantul
4- bufnita inteleapta uitandu-se in spate
5- boxand cu privirea manioasa
6- ridicarea pe varfuri
7- marele urs intorcandu-se dintr-o parte in alta
8- atingand degetele de la picioare prin aplecare
Exista numeroase variatii ale acestui exercitiu. Pentru cei care vor practica varianta wudang, este important de stiut ca dupa fiecare forma palmele revin in pozitia cultivarii qi-ului.Astfel, in cazul barbatilor, palma dreapta se aseaza peste palma stanga, iar impreuna ambele palme se aseaza pe xia dantian(campul de cinabru inferior) aflat la aproximativ 3 cm sub ombilic, in interiorul abdomenului.Pozitia corecta este atunci cand cele doua puncte laogong  se suprapun.
In cazul femeilor, palmele se aseaza invers, adica palma stanga peste palma dreapta.
Unele dintre exercitiile baduanjin seamana foarte
mult cu unele miscari pe care , noi oamenii, le executam
in mod natural, atunci cand ne trezim din somn, sau cand
suntem intepeniti dupa o pozitie statica sustinuta o perioada
mai lunga de timp.Intr-un mod subconstient, stim cu totii
ce miscari sa facem pentru ca energia blocata sa fie redistribuita
intr-un mod corect, si pentru ca tensiunea musculara sa dispara.
Cati dinte voi , dupa mai multe ore petrecute la birou sau in
fata calculatorului, nu si-au impreunat palmele si le-au ridicat
deasupra capului, cu palmele orientate in sus intr-o miscare de intindere?
Sfatul meu este sa executai aceste forme intr-un mod cat mai natural
si mai relaxat, lasand respiratia sa conduca miscarea(in qi gong respiratia
conduce miscarea, iar in taijiquan miscarea conduce respiratia).



Beneficii

 
1.Doua maini sustinind cerul
In majoritatea textelor clasice se afirma importanta acestei forme pentru stimularea canalului triplu incalzitor(Sanjiao),
care are legatura cu inima, plamanii si stomacul.Aceasta denumire are legatura si cu faptul ca acest canal este implicat in controlul unor procese metabolice.Traditional, exista trei “spatii de ardere”:

a) Shang Jiao sau incalzitorul superior, corespunzand cavitatii toracice.Acest spatiu include plamanii si inima fiind asociat cu respiratia.
b) Zhong Jiao sau incalzitorul mijlociu, corespunzand partii superioare a cavitatii dorsale.Acest spatiu includeWei( stomacul) ,PI( splina), dar careia i se potriveste mai bine termenul de ” sistem pentru absorbtia de nutrienti”, fiind asociat cu procesul de digestie.
c) Xia Jiao , corespunzand partii inferioare a cavitatii dorsale.Aceasta zona include intestinul subtire, intestinul gros, rinichii, vezica urinara, si este asociata cu procesul de eliminare.
Denumirea de sanjiao este folosita pentru acest canal al mainii, datorita efectelor generalizate asupra celor trei zone descrise anterior.
In timpul miscarii este bine sa inspirati (shi qi) cand ridicati mainile, si sa expirati (hu qi) atunci cand le coborati. Unii instructori recomanda respiratia invers abdominala, numita si respiratia taoista( pe inspiratie se se retrage usor abdomenul inferior, in zona xia dan tian, iar pe expiratie se relaxeaza).
In literatura de specialitate exista numeroase referiri la aceasta forma sub diferite denumiri:
“-sustinand cerul cu mainile pentru a regla toate organele interne;
-sustinand cerul pentru a imbunatatii functionarea triplului incalzitor;
-apasand cerul cu ambele maini;
-sustinand cerul, sustinand vidul;
-ridicand cerul.”
( dupa Michael Garofalo)
2.Tragand cu arcul


In timpul acestui exercitiu ochiii trebuie sa urmareasca linia imaginara trasata de sageata.Se inspira pe miscarea de intindere a arcului, iar expiratia se realizeaza pe gura.Se actioneaza asupra plamanilor prin extinderea capacitatii toracice, si prin exersarea partii superioare a corpului.In medicina traditionala chineza, se afirma ca plamanii guverneaza qi-ul, si regleaza transformarea si miscarea apei in organism. Deschiderea plamanilor se face prin nas. De asemenea ei guverneaza pielea si parul de pe corp.Secretia asociata cu plamanii este transpiratia.

3.Separand cerul si pamantul
Aceasta forma actioneaza in special asupra energiei splinei si stomacului.In medicina traditionala chineza splina este un organ yin, fiind originea sangelui , si guvernand transformarea si transportarea.Ea extrage esenta din mancare, esenta ce este transformata mai tarziu in qi si sange.De asemenea sub denumirea de splina in MTC se integreaza si pancreasul.Secretia asociata cu acest organ este saliva.Se deschide in gura si se manifesta pe buze.
  

sursa : arteinterne.wordpress.com

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu